Pastorul
Simon Bogner, de la
Biserica Evanghelică Luterană din Armeni fusese atât de
tulburat sufleteşte in urma certei avută cu preotul catolic, Iustin Kelemen, şi
cu cel ortodox, Iosif Gal, încât puţin timp după ce se întorsese acasă făcuse o
criză violentă de nervi şi se descărcase asupra nevestei sale, o femeie blândă
şi fragilă, bătând-o crunt chiar in faţa copiilor, un băieţel de trei ani şi o
fetiţă mai mare, de şapte ani. Lucrurile nu s-ar fi oprit aici dacă n-ar fi
apărut câţiva haidamaci, în halate albe, de la Spitalul de Boli
Nervoase, anunţaţi de vecini, şi nu l-ar luat cu Salvarea, îmbrăcat într-o
cămaşă de forţă. Se zbătuse tot drumul, urlase şi-i împroşcase cu ocări pe
infirmieri, pierzându-şi în mai multe rânduri cunoştinţa sau urinând pe dânsul.
Abia după ce intrase pe mâna medicilor, care-l sedaseră şi supuseră unui
tratament de şoc, adormise buştean până a doua zi, dimineaţa, când se trezise
şi aflase cu uluire ce i se întâmplase. Primul său gând fusese să-i dea un
telefon soţiei şi să-i ceară iertare, dar înţelese repede că nu putea face
acest lucru întrucât era legat de mâni şi de picioare, iar medicii dăduseră
ordin infirmierilor să nu-l dezlege mai devreme de douăzecişipatru de ore.
Răstignit in patul acela
de spital, mirosind îngrozitor a dezinfectant, pastorul Simon Bogner îşi
amintise cu greu de unde începuse totul. Nu mult după ce terminase rugăciunea
de amiază, pe la ora două şi ceva, se trezise cu cei doi preoţi în biserică şi
se luară la harţă. Iustin Kelemen îl acuzase că aţâţa oamenii în contra
bisericii catolice, îndemnându-i la nesupunere şi la înfierarea ritualurilor
bisericeşti.
- Nu dau
doi bani pe Catehismele lui Luther, se revoltase şi Iosif Gal, ortodoxul, tremurând de furie,
poţi să ţi le bagi în fund din partea mea, dar nu încerca să ne subminezi
autoritatea !
- Aşa
cum citeşti d-ta din cărţile d-tale, ripostase el, aşa citesc şi eu din cărţile
mele ! Voi credeţi în ceva, noi în altceva ! Noi, luteranii, nu
recunoaştem botezul, simbolurile religioase sau autoritatea Papei, după cum nu
credem că între cleric şi laic ar fi vreo diferenţă, cum spuneţi voi, clericul
fiind un om ca toţi ceilalţi, poate un pic mai învăţat. Noi spunem că lumea nu
are nevoie de atâţia preoţi, că averile acestora sunt o sfidare la adresa lui
Dumnezeu iar dările cerute de la credincioşi o ruşine.
Iustin
Kelemen îl luase după umeri într-o încercare de a-l îmbuna.
- D-ta,
frate Simon, îi zise acesta, ai o viziunea personală asupra religiei şi ţi-o
respect. Pastorii voştri nu fac şcoli teologice şi nu sunt supuşi unei practici
unitare, aşa cum suntem supuşi noi, având libertatea de a se acomoda la
obiceiurile locului. Ideea e că aici, în Armeni, există loc pentru toată lumea
şi că nu are rost să ne săpăm unii pe alţii !
- Mai
ales că grosul crdincioşilor se află la noi, adăugse tâfnos Iosif Gal. Eu te
sfătuiesc să-ţi bagi minţile-n cap, pastore, fiindcă altfel pun oamenii să te
izgonească din oraş !
Mojicia
lui Gal îl înfuriase la culme.
- Dar
cine te crezi, bre, de-ţi permiţi să mă ameninţi în casa Domnului ? Toată
lumea ştie că eşti un curvar şi un hapsân nenorocit ! Până şi preoteasa şi-a
luat lumea în cap numai să nu mai audă de tine !
Preotul
ortodox îi înfipsese mâna în gât şi puţin lipsise să nu se ia la bătaie dacă nu
intervenea catolicul.
- Gata,
nebunilor, îi certase el, că ne facem de râsul târgului ! Nimeni nu-i uşă
de biserică, iar bătaia nu rezolvă nimic ! Daţi-vă mâinile şi haideţi la
mine să bem o sticlă de vin !
- Nu
beau în compania unui pederast, îl repezise el simţind cum i se aşează o pată
pe creier, şi n-am chef să mai am de a face cu voi ! Ieşiţi dracului de
aici !
Îşi
amintea că cei doi plecaseră ca din puşcă, făcând semnul crucii, iar el
rămăsese acolo o vreme ros de remuşcări şi urmărit dintr-o firidă de Diavol.
Întors
acasă, trei zile mai târziu, Simon Bogner găsi un bilet scris de nevasta sa,
care îl anunţa despre plecarea ei la părinţi, undeva în nordul Moldovei.
Hotărârea de a-l părăsi era definitivă şi irevocabilă. Cineva o anunţase cu
puţin timp înainte de a ieşi din spital, dat fiindcă nu luase decât maşina şi o
parte din bani, lăsându-i pe cei doi copii. Multă vreme nu-i veni să creadă şi
se amăgi cu speranţa că Maria se va întoarce dacă nu de dragul lui, atunci de
dragul copiilor, la care ţinea ca la ochii din cap, însă pe măsura curgerii
timpului începea să înţeleagă cu groază că acest lucru nu se va mai întâmpla.
Pe la amiază, cu Dragoş în braţe şi cu Irina de mână, plecă spre biserică şi
săvârşi acolo cele cuvenite sub privirile speriate ale copiilor.
- Mi-e
dor de mama ! scânci deodată fetiţa cu lacrimi în ochi. Unde a plecat mama ?
- Mama ! articulă şi Dragoş gata să
plângă. Mama!
Mama ! Mama !
- Mama
voastră, le spuse el îmbrăţişându-i, ne-a părăsit ! Ne-a lăsat
singuri ! Dar tata o să aibă grijă de voi ! N-o să vă lase pentru
nimic în lume în voia sorţii ! O să ne rugăm lui Dumnezeu să ne ia sub
aripa sa ocrotitoare !
În timp
ce-şi mângâia copii, lăcrimând alături de dânşii, văzu în firida din altar pentru
a doua oară chipul Diavolului şi simţi o străfulgerare în creştetul capului,
care-l făcu să se cutremure. O lumină albă puse stăpânire pe mintea sa şi
înainte să înţeleagă ce se petrece cu dânsul reteză cu maceta din altar
gâturile copiilor.
La ştirile
de seară, pe TVR-1 Armeni, ştirea rulă obsedant, minute în şir, fiind preluată
de toate agenţiile de presă şi făcând ocolul Pământului : « ...Un pastor luteran şi-a ucis copii în altar,
apoi s-a aruncat înaintea trenului ! Nu se cunosc motivele crimei, nici
alte amănunte. Se ştie doar că pastorul ieşise dintr-un spital de psihiatre cu
puţin înainte de a-şi ucide copiii... »
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu